Monday 29 April 2013

TEKNIK SUJUD BAGI WANITA




  • PUNGGUNG DIANGKAT TINGGI .
  • MANAKALA KAKI, PAHA,LUTUT DIRAPATKAN.
  • SIKU DILETAKKAN DI ATAS PAHA.
  • SUJUD 15 SAAT, JANGAN KURANG. LEBIH DIGALAKKAN
  • TEKNIK INI MENYEBABKAN SEDIKIT PENING, TETAPI ITU ADALAH KESAN AWAL RAWATAN. LAMA-KELAMAAN SIMTOM ITU AKAN HILANG DAN BADAN AKAN LEBIH SIHAT.
  • AMALKAN TEKNIK PERNAFASAN PERUT KETIKA SUJUD
Di dalam bengkel Bio Terapi Solat akan diajar teknik pernafasan perut ketika membaca tasbih semasa sujud. Teknik pernafasan ini amat penting untuk terapi dan rawatan penyakit.

POSTUR SUJUD WANITA

Berpandukan sebuah hadis yang bermaksud

“Dan wanita tidak merenggangkan (lengan dari rusuknya)” (Riwayat abu Daud dalam Marasil)

Berpandukan hadis tersebut, imam shafiey berijtihad bahawa wanita tidak perlu merenggangkan siku dari badannya sebagaimana lelaki.

Sujud yang wajib setiap hari sebanyak 34 kali. Postur sujud ini dapat meningkatkan aliran darah ke otak kerana kedudukan jantung lebih tinggi dari kepala. Secara automatiknya oksigen (O2) yang optimum dapat disalurkan ke otak. Menurut kajian Dr. Othman Nasir, terdapat banyak manfaat dari segi perubatan apabila seseorang itu bernafas ketika sujud. Antaranya ialah:

1.       Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

2.       Membetulkan pundi peranakkan yang jatuh (prolapsed uterus)

3.       Melegakan sakit hernia

4.       Mengurangkan sakit senggugut bagi waniata ketika haid

5.       Melegakan bahagian atas paru-paru daripada ketegangan

6.       Mengurangkan kesakitan pada pesakit  appendiks atau limpa

7.       Mengimbangi lingkungan bahagian belakang tubuh

8.       Meringankan bahagian pelvis

9.       Mengatasi masalah sukar tidur malam (insomnia)

10.   Meregangkan otot bahu, dada, leher, perut, punggung (ketika mahu sujud dan bangun darinya.) Gerakkan otot-otot itu menjadikannya lebih kuat dan elastik, secara automatik, akan memastikan kelincinan perjalanan darah yang baik (smooth blood circulation)

11.   Bagi wanita, gerakkan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusu dan terhindar dari penyakit.

12.   Mengurangkan obesity.

13.   Gerakkan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakkan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit bergelombang perut (convulsions)

14.   Bekalan darah yang beroksigen dapat disalurkan ke otak secara optimum

15.   Mengelakkan pendarahan otak jika kita tiba-tiba menerima darah ke otak secara kuat dan mengejut. Ini dapat mengelakkan penyakit seperti apoplexia rupture of blood vessels dan arterioseclerosis of cerebrum

16.   Dapat merawat penyakit hati seperti riyak, sombong dan takabur kerana posisi sujud adalah lambang  kerendahan hati seorang hamba ke pada Allah SWT

Kontraksi daripada otot-otot rangka yang membantu pergerakkan darah di dalam saluran vena serta tarikan graviti semulajadi meringankan beban aktiviti jantung mengepam darah per minit. Menurut kajian saintifik, posisi sujud mencatatkan denyutan jantung per minit antara 72 dan 73 denyutan per minit berbanding keadaan biasa antara 80-90 denyutan perminit. Oleh itu, posisi sujud merupakan terapi dan rawatan yang efektik bagi masalah kardiovaskular.

 HADITH MENGENAI KELEBIHAN SUJUD

       Keadaan manusia yang paling disukai oleh Allah s.w.t ialah ketika melihat seorang itu sujud dan dahinya menyentuh ke tanah

       Allah s,w.t telah mengharamkan api neraka daripada menyentuh anggota sujud

       Seorang itu sangat hampir dengan Allah s.w.t ketika dia dalam keadaan sujud

No comments:

Post a Comment